A gonosz princpiuma
Ahhoz, hogy a jt megismerjk, meg kell ismernnk a gonosz termszett. A j a rossz nlkl nem ltezhet. Fny nincs rnyk nlkl. A gonosz szenvedst hoz, s az ltala hozott fjdalom kivetti egy jobb vilg lehetsgt.
Az kori vallsok a gonoszt Isten rszeknt kpzeltk el. Mezopotmiban a kt princpium elegyedett. Az egyiptomi hitvilgban a pusztt Seth a jtkony Ozrisz fivre volt. Perzsiban a stt Ahrimnrl gy gondoltk, hogy Ohrmazd, a fnyisten egyik ktelked gondolatbl jtt vilgra.
Az szvetsg apohrifjai hatrozatlanul nyilatkoznak a gonosz hatalmval kapcsolatosan. Mg Tbis trtnetben AZMODEUS Isten ellenfeleknt jelenik meg. Ezsdrs knyvben azonban a kt alvilgi lny - Enok s Leviatan - nem tesz semmi gonoszat. Enok knyvben a dmonok hasonl termszetek, mint a pognyok. A blcsessg knyve - az alexandriai judaizmus termke - azt lltja, hogy a hallt a Stn hozta erre a vilgra - ezzel megismtelve a biblia tantst - s "azok, akik kitartanak az rdg oldaln, hallra lelnek". Az ellentmondsos megkzelts miatt, a gonosz krdse szzadokon t tabu volt. A j s a gonosz lland kzdelmre az egyetlen rvnyes magyarzat a hivatalos tants volt, s minden, a megszokottl eltr rtelmezst szigoran bntettek. Az eurpai dualistk a szigorsgot a Legfbb Lny elfogultsgval s bosszjval magyarztk.
A Stn individualista. thgja a menny szablyait, melyek meghatrozott erklcsi magatartst kvetelnek. az, aki az ismeretlen utni vgyakozsra sztkl bennnket, lmokat s remnyeket ad. Kesersggel s elgedetlensggel tlt fel minket, de vgl is a jobbhoz vezet, gy mgis a jt szolglja. Milton nemes lzadknt brzolta, aki inkbb rkk szenved, mintsem megalzkodjon. az antitzis.
A gnosztikusok leszgeztk, hogy csak ennek az rkktart antagonizmusnak a rvn ltezik a vilgegyetem, s - lvn az univerzum egy - j s gonosz egyeslnek az isteniben. CONSTANT ABB, azaz Eliphas Lri volt az, aki megksrelt igazsgot szolgltatni a Stn szmra. Vlemnye azonban zavaros. Klnbsget tesz a Stn s Lucifer kztt, akiket az ket krlvev asztrlis fnyrl tl meg. A Stn menyegzje cm, 1890-ben megjelent darabjban Jules Bois a Stnt gynyr, izmos ifjknt brzolja.
A kzpkorban vallottk, hogy az rdg sznsz is lehet, brmi, ami lenni akar. Mindenhol ott van, de azt a ltszatot akarja kelteni, hogy nem ltezik. Ktkedst tmaszt Isten ltvel kapcsolatban.
Mindenhol ott van, de ezt elmondhatjuk Istenrl is. Mindketten csak annak nyilvnulnak meg, aki hisz bennk. Az rdg a 13. sz.-ban ersdtt meg. Ebben a korban nem volt olyan ember, aki azt akarta volna, hogy ne higgyenek a ltezsben. Megtesteslsnek naponta bizonytkt adta: a Stn az emberek rzkeit hatalmba kert, tapinthat lnyknt jelent meg. St, a szaga sem volt kellemes. Amikor eltnt, pokoli rothadst idz knbzt hagyott maga utn!
Az rdgben a legkellemetlenebb, hogy hatalmas vonzst tud gyakorolni a nkre s a frfiakra, kpes elcsbtani, megtveszteni ket.
A XII. sz.-tl ott talljuk a brsgokon az gyt vd gonoszt, amely Krisztust s az emberisget vdolja. Az alvilgi hatalmak a pokolbli rdekek hivatalos kpviseljv BELIL dmont vlasztottk, mert a hagyomny szerint jogi krdsekben Belil a legtapasztaltabb. Megjelenik Isten eltt s kveteli, hogy vizsglja meg Krisztus cselekedeteit. |