A fantasy a fantasztikus irodalom egyik mfaja, illetve a mfaj kr szervezd filmes, szabadids (s egyb) kultra.
F jellemzje, hogy a tartalma (trtnet/kp/hang) olyan elkpzelt, mitikus jelleg, valamilyen tekintetben mindig irrelis, az r ltal teremtett, csak annak fantzijban ltez alternatv vilgokba mint keretbe van gyazva, mely felptsben, fizikai s etikai trvnyeiben, rtkeiben, llnyeiben, rokonsgot mutat a vallsok s mtoszok ltal megteremtett kpzeletbeli vilgokkal.
A fantasy kezdeti szrnyprblkozsai mr a romantika korban is megjelentek (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann: Az arany virgcserp, Vrsmarty Mihly: Csongor s Tnde, Zaln futsa), de igazi megalkotinak a szzadforduln vagy a huszadik szzad msodik felben lt J.R.R. Tolkien, Michael Ende, H.P. Lovecraft tekinthetk. A fantasyt egyrtelmen Tolkien regnytrilgija, A Gyrk Ura emelte ki az ismeretlensgbl s tette elfogadott irodalmi mfajj.
Pszicholgiai szempontbl a fantasy egyik legjellemzbb vonsa a kollektv tudattalan fel forduls, olyannyira, hogy ksrletek trtntek a jungi (a Myers-Briggs-tpusindiktorban is vizsglt) szemlyisgjellemzknek (Intuci, rzkels, rzs, Gondolkods) bizonyos tipikus fantasy-karaktereknek val megfeleltetsre. Eszerint a Harcos kpviseln az Intucit (mivel a kardokkal vagy puszta kzzel vvott kzelharc nagymrtkben az ellenfllel val intuitv azonosulson alapszik), a Tolvaj az rzkelst (gyessg, trgyak irnti vonzalom), a Pap az rzst s tlst (J-Rossz megklnbztetse, istenek s/vagy egyb rtkek irnti rajongs), a Varzsl pedig a Gondolkodst (vekig tart tanuls, a vilgot irnyt mlyebb trvnyek ismerete).
Jung nyomn sikerlt a fantasy keletkezst s npszersgt is magyarzni. Jung szerint a modern ember (ti. a nyugati civilizci embere) elszakadt mitikus-mgikus gykereitl. Ugyanekkor az ezek irnti igny tovbbra is jelen van.